• pup_header_roy
  • pup_header_server
  • pup_header_tablet
Glasvezel internet

Geachte relatie,

Gistermiddag zijn we getroffen door een storing in het Antivirus programma van Panda Security. Dit probleem trof alle klanten wereldwijd met de Panda Software Cloud Office Protection en Retail 2015.

 

Wat doet deze storing?

De antivirus oplossing ziet eigenlijk gewone bestanden aan voor kwaadaardige en blokkeert ze daarom, denk aan klachten zoals Google Chrome start niet meer op of bijvoorbeeld Outlook.

 

Wat hebben we gedaan?

We hebben gebruik gemaakt van de mogelijkheid om centraal bij al onze klanten de update te stoppen middels een script. Doordat niet alle updates tegelijkertijd worden uitgerold hebben we diverse klanten hiermee behoed voor problemen. Voor de klanten die ons gebeld hebben en die wij proactief hebben geïnformeerd hebben we workarounds georganiseerd, hebben we instructies gegeven en hebben we gezorgd dat de klanten zoveel mogelijk verder konden met hun werkproces.

Wij hebben hiertoe gisteravond tot laat inzet gegeven en hebben voor donderdag de planning voor onze medewerkers vrijgemaakt om de eventuele problemen het hoofd te bieden. Inmiddels weten we exact welke problemen er kunnen ontstaan. Individueel zullen we deze mogelijke problemen dan ook waar nodig, oplossen. Panda heeft inmiddels oplossingen vrijgegeven en het probleem hersteld zodat een goede werking weer is gegarandeerd.

Mochten er problemen zijn ontstaan dan betreuren we dat, wij zullen al het mogelijke in het werk stellen om zo snel mogelijk dit probleem te herstellen. Wij willen wel benadrukken dat deze storing geen reden is om Panda te veroordelen, Panda heeft ons en onze klanten al jarenlang goede diensten bewezen. Daarnaast realiseren wij ons maar al te goed dat dit soort beveiliging steeds complexer wordt door complexere software en bedreigingen.

Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd, om u goed op de hoogte te kunnen houden van de verdere ontwikkelingen kunt u zich abonneren op onze Facebook pagina http://facebook.nl/partnerupict

 

PartnerUp

 

Panda Antivirus

De officiële verklaring vanuit Panda Security (hieronder)

Woensdag 11 maart 2015

We Informeren u dat we een incident hebben gehad met onze handtekening bestand dat invloed zou kunnen hebben voor onze Panda Cloud Office Protection en Retail 2015 klanten. Dit probleem wordt veroorzaakt doordat een aantal bestanden naar de quarantaine is verplaatst. Het handtekening bestand is al vervangen, dus deze situatie mag zich niet herhalen. Toch adviseren wij onze klanten hun computer niet opnieuw op te starten. Bij Panda Security zijn we bezig om de situatie op de getroffen eindpunten zo snel mogelijk te herstellen.

Onze excuses voor het ongemak dat dit veroorzaakt kan hebben. Wij houden u te allen tijden op de hoogt. Voor meer informatie kunt u terecht op: http://www.pandasecurity.com/homeusers/support/card?id=100045

 

Wat is de status?

Panda Security heeft een geautomatiseerde oplossing voor alle betrokken producten ingezet. Daarenboven, voor omgevingen waar het incident niet automatisch is opgelost, is handmatige tool beschikbaar gesteld. Voor meer informatie over de oplossing, lees dan het volgende artikel: Informatie met betrekking tot een probleem met de handtekening bestand in Panda Cloud Office Protection en Retail 2015: http://www.pandasecurity.com/homeusers/support/card?id=100045

 

Wat zijn de testprocedures? Hoe heeft zo’n fout in de updates toch in omloop kunnen komen?

We hebben alle certificatie processen beoordeeld en gaan alle benodigde maatregelen nemen om te voorkomen dat dit opnieuw gebeurt.

 

Wat is de oplossing voor het probleem?

Panda Security heeft een geautomatiseerde oplossing voor alle betrokken producten ingezet. Daarenboven, voor omgevingen waar het incident nog niet is opgelost, is een handmatige tool beschikbaar gesteld. Voor meer informatie over de oplossing, lees dan het volgende artikel: Informatie met betrekking tot een probleem met de handtekening bestand in Panda Cloud Office Protection en Retail 2015: http://www.pandasecurity.com/homeusers/support/card?id=100045

 

Wat gebeurt er voor de computers die opnieuw hebt opgestart?

In dit geval, moet de handmatige tool worden toegepast. Informatie met betrekking tot een probleem met de handtekening bestand in Panda Cloud Office Protection en Retail 2015: http://www.pandasecurity.com/homeusers/support/card?id=100045

 

De tool is een uitvoerbaar bestand of ontvangen alleen degenen die getroffen zijn deze tool?

Zowel de handleiding (uitvoerbaar bestand) en de geautomatiseerde oplossing zijn beschikbaar op het support artikel: Informatie met betrekking tot een probleem met de handtekening bestand in Panda Cloud Office Protection en Retail 2015: http://www.pandasecurity.com/homeusers/support/card?id=100045

 

Wat gebeurt er als de klant al de Panda product heeft verwijderd?

Indien de klant het Panda product heeft verwijderd, de quarantaine is niet meer beschikbaar, dan is het mogelijk dat sommige toepassingen niet goed zullen werken en de klant moet deze misschien opnieuw installeren.

 

Wat gebeurt er als de computer niet opstart, of als het niet kan verbinden met het internet?

Als de computer offline is of niet kan starten, moet u de support tool downloaden vanaf een andere computer, opslaan op een USB-stick of Live-cd en deze toepassen voor de betreffende computer. Voor meer informatie kunt u terecht op de support-artikel: Informatie met betrekking tot een probleem met de handtekening bestand in Panda Cloud Office Protection en Retail 2015: http://www.pandasecurity.com/homeusers/support/card?id=100045

 

Als de tool is geautomatiseerd en is uitgevoerd door de gebruiker, hoe weet ik of het heeft gewerkt?

Om te controleren of de geautomatiseerde hulpmiddel is toegepast, moet u de volgende stappen te volgen:

  1. Ga naar Start – Uitvoeren en type de volgende instructie:
  • % programdata% (voor Windows 8.1, Windows 7 en Windows Vista)
  • “C: \ Documents and Settings \ All Users \ Datos de Programa” (voor Windows XP en Windows 2000)
  1. Open de volgende map: Panda Security \ Panda Security Protection \ Quarantine en controleer of er geen bestand staat met de datum 11 maart 2015.

Als er geen bestand van dat tijdstip staat, betekent dat de geautomatiseerde oplossing correct is toegepast.

Als dit wel het geval is, moet u de handmatige tool uitvoeren die te vinden is op de support artikel: Informatie met betrekking tot een probleem met de handtekening bestand in Panda Cloud Office Protection en Retail 2015: http://www.pandasecurity.com/homeusers/support/card?id= 100045